Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Tytuł nie wyświetlany dla informacji
Akapit nr - brak tytułu
Funkcję Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Szczytnie pełni Katarzyna Kostiuk
Kontakt: 12-100 szczytno, ul. Sienkiewicza 1 pok.
E-mail:
ZADANIA POWIATOWEGO RZECZNIKA KONSUMENTÓW
Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony praw konsumentów. Do zadań Rzecznika Konsumentów w szczególności należy:
Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów
· Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów
· Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów (przedsiębiorca, do którego zwrócił się Rzecznik Konsumentów... obowiązany jest udzielić Rzecznikowi wyjaśnień i informacji, będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii Rzecznika)
Współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi
· Wykonywanie innych zadań, określonych w ustawie, lub przepisach odrębnych, m. in. ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
Uprawnienia procesowe Rzecznika Konsumentów
· W sprawach o ochronę interesów konsumenckich.
ZAPEWNIENIE BEZPŁATNEGO PORADNICTWA KONSUMENCKIEGO I INFORMACJI PRAWNEJ W ZAKRESIE OCHRONY INTERESÓW KONSUMENTÓW
... w praktyce polega na:
· możliwości uzyskania pełnej informacji o obowiązujących przepisach prawnych, regulujących określoną działalność,
· otrzymaniu materiałów edukacyjnych w formie broszur i ulotek,
· ustaleniu właściwych organizacji do załatwiania określonej sprawy konsumenckiej,
· rozwijaniu świadomości konsumenckiej w celu efektywnego realizowania należnych konsumentom praw
· Do bezpieczeństwa
· Do wyboru towarów i usług
· Do rzetelnej informacji i edukacji
· Do prywatności
· Do konsultacji i reprezentacji
· Do ochrony interesów ekonomicznych
· Do pomocy prawnej
· Do efektywnego systemu dochodzenia roszczeń
· Do wysokiej jakości życia
WSPÓŁDZIAŁANIE Z WŁAŚCIWYMI MIEJSCOWO DELEGATURAMI URZĘDU OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW, ORGANAMI INSPEKCJI HANDLOWEJ ORAZ ORGANIZACJAMI KONSUMENCKIMI
... w zakresie:
· Wymiany doświadczeń i wiedzy fachowej
· Wymiany informacji o praktykach rynkowych naruszających prawa konsumenta
· Koordynowania zamierzonych działań
· Mediacji i polubownego sądownictwa konsumenckiego
· Lokalnych inicjatyw dotyczących ochrony konsumentów
· Wzajemnego przekazywania informacji o naruszeniu prawa
· Organizowania wspólnych kontroli
· Działań edukacyjnych na rzecz konsumentów
· Zgłaszania potrzeb w zakresie ochrony konsumentów
UPRAWNIENIA PROCESOWE RZECZNIKA KONSUMENTÓW
· W interesie publicznym Rzecznik może wnioskować o wszczęcie postępowania antymonopolowego
· Rzecznik może występować przeciwko czynom nieuczciwej konkurencji
· Rzecznik może wytaczać powództwa o uznanie wzorca umowy za niedozwolony
· W sprawach o ochronę interesów konsumentów Rzecznik może wytaczać powództwa na rzecz konsumentów
W wymienionych procedurach Rzecznik Konsumentów działa na prawach prokuratora. W konkretnych sprawach (po ich rozpoznaniu) Rzecznik decyduje o złożeniu wniosku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub o skierowaniu sprawy na drogę postępowania sądowego. Decyzja o podjęciu (lub zaniechaniu) czynności procesowej należy do Rzecznika.
EDUKACJA KONSUMENCKA
Powiatowy Rzecznik Konsumentów korzystając z uprzejmości tygodnika lokalnego "Nasz Mazur", wydawanego w formie dodatku do „Gazety Olsztyńskiej”, w rubryce pod nazwą "ABC... konsumenta" przedstawia i komentuje obowiązujące przepisy prawne i rozwiązania stosowane w naszym kraju i krajach Unii Europejskiej.
Ponadto od września 2003r. Powiatowy Rzecznik Konsumentów zamierza przeprowadzić cykl szkoleń w szkołach średnich na terenie powiatu oraz edukować społeczeństwo poprzez rozprowadzanie broszur i ulotek informatycznych, a także prowadzenie tablicy informacyjnej dla tych, którzy szukają sposobu na załatwienie swoich spraw, dla tych którzy pragną doskonalić swoją znajomość problematyki konsumenckiej oraz wszystkich tych, których interesuje polityka konsumencka w Polsce i Unii Europejskiej.
GDZIE SZUKAĆ POMOCY?
ADRESY I TELEFONY
· Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Delegatura w Bydgoszczy
ul. Jagiellońska 34
80 – 097 Bydgoszcz
Telefon: (0-52) 345 – 56 – 44, fax 345 – 56 – 17
e-mail:
· Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej Delegatura w Olsztynie
ul. Dąbrowszczaków 10
10-540 Olsztyn
Telefon: (0-89) 527 – 27 – 65, 521-03-93
Fax: (089) 527-42-51
e-mail: (bip) WWW.wiih.olsztyn.pl
· Polubowny Sąd Konsumencki przy Inspekcji Handlowej w Olsztynie
10 – 540 Olsztyn
ul. Dąbrowszczaków 10
Telefon/fax: ( 0-89 ) 527 – 27 – 65 w. 34
· Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna
ul. M.Curie-Skłodowskiej 8
12 – 100 Szczytno
Telefon: (0-89) 624 – 25 - 53
· Klub Federacji Konsumentów
ul. 1 Maja 13
10 - 117 Olsztyn
Telefon/ fax: (0-89) 535 – 21 - 16
· Powiatowy Rzecznik Konsumentów
ul. H. Sienkiewicza 1
12 – 100 Szczytno
Telefon: (0-89) 624 70 39
Skargi konsumenckie proszę kierować na adres:
e-mail: