ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwo Powiatowe w Szczytnie
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Tytuł nie wyświetlany dla informacji

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2008-06-03 11:28:38 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr - brak tytułu

Funkcję Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Szczytnie pełni Katarzyna Kostiuk

Kontakt: 12-100 szczytno, ul. Sienkiewicza 1 pok. 1 A, tel. 89 624 7026

E-mail: 

<e-mail>

ZADANIA POWIATOWEGO  RZECZNIKA KONSUMENTÓW


Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony praw konsumentów. Do zadań Rzecznika Konsumentów w szczególności należy:


Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów


·        Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów

·        Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów (przedsiębiorca, do którego zwrócił się Rzecznik Konsumentów... obowiązany jest udzielić Rzecznikowi wyjaśnień i informacji, będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii Rzecznika)

Współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi

·        Wykonywanie innych zadań, określonych w ustawie, lub przepisach odrębnych, m. in. ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów

Uprawnienia procesowe Rzecznika Konsumentów

 ·        W sprawach o ochronę interesów konsumenckich.


ZAPEWNIENIE BEZPŁATNEGO PORADNICTWA KONSUMENCKIEGO I INFORMACJI PRAWNEJ W ZAKRESIE OCHRONY INTERESÓW KONSUMENTÓW


... w praktyce polega na:

·        możliwości uzyskania pełnej informacji o obowiązujących przepisach prawnych, regulujących określoną działalność,

·        otrzymaniu materiałów edukacyjnych w formie broszur i ulotek,

·        ustaleniu właściwych organizacji do załatwiania określonej sprawy konsumenckiej,

·        rozwijaniu świadomości konsumenckiej w celu efektywnego realizowania należnych konsumentom praw

·        Do bezpieczeństwa

·        Do wyboru towarów i usług

·        Do rzetelnej informacji i edukacji

·        Do prywatności

·        Do konsultacji i reprezentacji

·        Do ochrony interesów ekonomicznych

·        Do pomocy prawnej

·        Do efektywnego systemu dochodzenia roszczeń

·        Do wysokiej jakości życia

 

WSPÓŁDZIAŁANIE Z WŁAŚCIWYMI MIEJSCOWO DELEGATURAMI URZĘDU OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW, ORGANAMI INSPEKCJI HANDLOWEJ ORAZ ORGANIZACJAMI KONSUMENCKIMI

... w zakresie:

·        Wymiany doświadczeń i wiedzy fachowej
·        Wymiany informacji o praktykach rynkowych naruszających prawa konsumenta

·        Koordynowania zamierzonych działań

·        Mediacji i polubownego sądownictwa konsumenckiego

·        Lokalnych inicjatyw dotyczących ochrony konsumentów

·        Wzajemnego przekazywania informacji o naruszeniu prawa

·        Organizowania wspólnych kontroli

·        Działań edukacyjnych na rzecz konsumentów

·        Zgłaszania potrzeb w zakresie ochrony konsumentów

 

UPRAWNIENIA PROCESOWE RZECZNIKA KONSUMENTÓW


·        W interesie publicznym Rzecznik może wnioskować o wszczęcie postępowania antymonopolowego

·        Rzecznik może występować przeciwko czynom nieuczciwej konkurencji

·        Rzecznik może wytaczać powództwa o uznanie wzorca umowy za niedozwolony

·        W sprawach o ochronę interesów konsumentów Rzecznik może wytaczać powództwa na rzecz konsumentów


W wymienionych procedurach Rzecznik Konsumentów działa na prawach prokuratora. W konkretnych sprawach (po ich rozpoznaniu) Rzecznik decyduje o złożeniu wniosku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub o skierowaniu sprawy na drogę postępowania sądowego. Decyzja o podjęciu (lub zaniechaniu) czynności procesowej należy do Rzecznika.

EDUKACJA KONSUMENCKA



Powiatowy Rzecznik Konsumentów korzystając z uprzejmości tygodnika lokalnego "Nasz Mazur", wydawanego w formie dodatku do „Gazety Olsztyńskiej”, w rubryce pod nazwą "ABC... konsumenta" przedstawia i komentuje obowiązujące przepisy prawne i rozwiązania stosowane w naszym kraju i krajach Unii Europejskiej.

Ponadto od września 2003r. Powiatowy Rzecznik Konsumentów zamierza przeprowadzić cykl szkoleń w szkołach średnich na terenie powiatu oraz edukować społeczeństwo poprzez rozprowadzanie broszur i ulotek informatycznych, a także prowadzenie tablicy informacyjnej dla tych, którzy szukają sposobu na załatwienie swoich spraw, dla tych którzy pragną doskonalić swoją znajomość problematyki konsumenckiej oraz wszystkich tych, których interesuje polityka konsumencka w Polsce i Unii Europejskiej.

 

GDZIE SZUKAĆ POMOCY?
ADRESY I TELEFONY



·        Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Delegatura w Bydgoszczy
ul. Jagiellońska 34
80 – 097 Bydgoszcz
Telefon: (0-52) 345 – 56 – 44, fax 345 – 56 – 17

e-mail:

<e-mail>



·        Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej Delegatura w Olsztynie
ul. Dąbrowszczaków 10
10-540 Olsztyn
Telefon: (0-89) 527 – 27 – 65, 521-03-93

        Fax: (089) 527-42-51

        e-mail: (bip) WWW.wiih.olsztyn.pl

·        Polubowny Sąd Konsumencki  przy Inspekcji Handlowej w Olsztynie
10 – 540 Olsztyn
ul. Dąbrowszczaków 10
Telefon/fax: ( 0-89 ) 527 – 27 – 65 w. 34 

·        Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna
ul. M.Curie-Skłodowskiej  8

      12 – 100 Szczytno

Telefon: (0-89) 624 – 25 - 53

·       Klub Federacji Konsumentów
ul. 1 Maja 13
10 - 117 Olsztyn
Telefon/ fax: (0-89) 535 – 21 - 16

·        Powiatowy Rzecznik Konsumentów
ul. H. Sienkiewicza 1
12 – 100 Szczytno
Telefon: (0-89) 624 70 39 

        Skargi konsumenckie proszę kierować na adres:

        e-mail:

<e-mail>

 

Załączniki

« powrót do poprzedniej strony