ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwo Powiatowe w Szczytnie
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Tytuł nie wyświetlany dla informacji

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2008-06-03 11:28:38 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Funkcję Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Szczytnie pełni Pani Katarzyna Kostiuk.

Kontakt: 12-100 szczytno, ul. Sienkiewicza 1 pok. A 1, tel. 89 624 7026

E-mail: 



ZADANIA POWIATOWEGO  RZECZNIKA KONSUMENTÓW

Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony praw konsumentów. Do zadań Rzecznika Konsumentów w szczególności należy:

Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów

  • Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
  • Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów (przedsiębiorca, do którego zwrócił się Rzecznik Konsumentów... obowiązany jest udzielić Rzecznikowi wyjaśnień i informacji, będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii Rzecznika)
Współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej  oraz organizacjami konsumenckimi

  • Wykonywanie innych zadań, określonych w ustawie, lub przepisach odrębnych, m. in. ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
Uprawnienia procesowe Rzecznika Konsumentów

  • W sprawach o ochronę interesów konsumenckich.


ZAPEWNIENIE BEZPŁATNEGO PORADNICTWA KONSUMENCKIEGO I INFORMACJI PRAWNEJ W ZAKRESIE OCHRONY INTERESÓW KONSUMENTÓW

... w praktyce polega na:

  • możliwości uzyskania pełnej informacji o obowiązujących przepisach prawnych, regulujących określoną działalność,
  • otrzymaniu materiałów edukacyjnych w formie broszur i ulotek,
  • ustaleniu właściwych organizacji do załatwiania określonej sprawy konsumenckiej,
  • rozwijaniu świadomości konsumenckiej w celu efektywnego realizowania należnych konsumentom praw

    • Do bezpieczeństwa
    • Do wyboru towarów i usług
    • Do rzetelnej informacji i edukacji
    • Do prywatności
    • Do konsultacji i reprezentacji
    • Do ochrony interesów ekonomicznych
    • Do pomocy prawnej
    • Do efektywnego systemu dochodzenia roszczeń
    • Do wysokiej jakości życia

WSPÓŁDZIAŁANIE Z WŁAŚCIWYMI MIEJSCOWO DELEGATURAMI URZĘDU OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW, ORGANAMI INSPEKCJI HANDLOWEJ ORAZ ORGANIZACJAMI KONSUMENCKIMI

... w zakresie:

  • Wymiany doświadczeń i wiedzy fachowej
  • Wymiany informacji o praktykach rynkowych naruszających prawa konsumenta

    • Koordynowania zamierzonych działań
    • Mediacji i polubownego sądownictwa konsumenckiego
    • Lokalnych inicjatyw dotyczących ochrony konsumentów
    • Wzajemnego przekazywania informacji o naruszeniu prawa
    • Organizowania wspólnych kontroli
    • Działań edukacyjnych na rzecz konsumentów
    • Zgłaszania potrzeb w zakresie ochrony konsumentów

UPRAWNIENIA PROCESOWE RZECZNIKA KONSUMENTÓW

  • W interesie publicznym Rzecznik może wnioskować o wszczęcie postępowania antymonopolowego
  • Rzecznik może występować przeciwko czynom nieuczciwej konkurencji
  • Rzecznik może wytaczać powództwa o uznanie wzorca umowy za niedozwolony
  • W sprawach o ochronę interesów konsumentów Rzecznik może wytaczać powództwa na rzecz konsumentów
W wymienionych procedurach Rzecznik Konsumentów działa na prawach prokuratora. W konkretnych sprawach (po ich rozpoznaniu) Rzecznik decyduje o złożeniu wniosku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub o skierowaniu sprawy na drogę postępowania sądowego. Decyzja o podjęciu (lub zaniechaniu) czynności procesowej należy do Rzecznika.


EDUKACJA KONSUMENCKA

Powiatowy Rzecznik Konsumentów korzystając z uprzejmości tygodnika lokalnego "Nasz Mazur", wydawanego w formie dodatku do „Gazety Olsztyńskiej”, w rubryce pod nazwą "ABC... konsumenta" przedstawia i komentuje obowiązujące przepisy prawne i rozwiązania stosowane w naszym kraju i krajach Unii Europejskiej.

Ponadto od września 2003r. Powiatowy Rzecznik Konsumentów zamierza przeprowadzić cykl szkoleń w szkołach średnich na terenie powiatu oraz edukować społeczeństwo poprzez rozprowadzanie broszur i ulotek informatycznych, a także prowadzenie tablicy informacyjnej dla tych, którzy szukają sposobu na załatwienie swoich spraw, dla tych którzy pragną doskonalić swoją znajomość problematyki konsumenckiej oraz wszystkich tych, których interesuje polityka konsumencka w Polsce i Unii Europejskiej.

Załączniki

« powrót do poprzedniej strony