Rejestr zmian
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Tytuł nie wyświetlany dla informacji
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2008-06-03 11:28:38 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Funkcję Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Szczytnie pełni Pani Katarzyna Kostiuk.
Kontakt: 12-100 szczytno, ul. Sienkiewicza 1 pok. A 1, tel. 89 624 7026
E-mail:
ZADANIA POWIATOWEGO RZECZNIKA KONSUMENTÓW
Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony praw konsumentów. Do zadań Rzecznika Konsumentów w szczególności należy:
Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów
ZAPEWNIENIE BEZPŁATNEGO PORADNICTWA KONSUMENCKIEGO I INFORMACJI PRAWNEJ W ZAKRESIE OCHRONY INTERESÓW KONSUMENTÓW
... w praktyce polega na:
WSPÓŁDZIAŁANIE Z WŁAŚCIWYMI MIEJSCOWO DELEGATURAMI URZĘDU OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW, ORGANAMI INSPEKCJI HANDLOWEJ ORAZ ORGANIZACJAMI KONSUMENCKIMI
... w zakresie:
UPRAWNIENIA PROCESOWE RZECZNIKA KONSUMENTÓW
EDUKACJA KONSUMENCKA
Powiatowy Rzecznik Konsumentów korzystając z uprzejmości tygodnika lokalnego "Nasz Mazur", wydawanego w formie dodatku do „Gazety Olsztyńskiej”, w rubryce pod nazwą "ABC... konsumenta" przedstawia i komentuje obowiązujące przepisy prawne i rozwiązania stosowane w naszym kraju i krajach Unii Europejskiej.
Ponadto od września 2003r. Powiatowy Rzecznik Konsumentów zamierza przeprowadzić cykl szkoleń w szkołach średnich na terenie powiatu oraz edukować społeczeństwo poprzez rozprowadzanie broszur i ulotek informatycznych, a także prowadzenie tablicy informacyjnej dla tych, którzy szukają sposobu na załatwienie swoich spraw, dla tych którzy pragną doskonalić swoją znajomość problematyki konsumenckiej oraz wszystkich tych, których interesuje polityka konsumencka w Polsce i Unii Europejskiej.
Kontakt: 12-100 szczytno, ul. Sienkiewicza 1 pok. A 1, tel. 89 624 7026
E-mail:
ZADANIA POWIATOWEGO RZECZNIKA KONSUMENTÓW
Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony praw konsumentów. Do zadań Rzecznika Konsumentów w szczególności należy:
Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów
- Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów (przedsiębiorca, do którego zwrócił się Rzecznik Konsumentów... obowiązany jest udzielić Rzecznikowi wyjaśnień i informacji, będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii Rzecznika)
- Wykonywanie innych zadań, określonych w ustawie, lub przepisach odrębnych, m. in. ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
- W sprawach o ochronę interesów konsumenckich.
ZAPEWNIENIE BEZPŁATNEGO PORADNICTWA KONSUMENCKIEGO I INFORMACJI PRAWNEJ W ZAKRESIE OCHRONY INTERESÓW KONSUMENTÓW
... w praktyce polega na:
- możliwości uzyskania pełnej informacji o obowiązujących przepisach prawnych, regulujących określoną działalność,
- otrzymaniu materiałów edukacyjnych w formie broszur i ulotek,
- ustaleniu właściwych organizacji do załatwiania określonej sprawy konsumenckiej,
- rozwijaniu świadomości konsumenckiej w celu efektywnego realizowania należnych konsumentom praw
- Do bezpieczeństwa
- Do wyboru towarów i usług
- Do rzetelnej informacji i edukacji
- Do prywatności
- Do konsultacji i reprezentacji
- Do ochrony interesów ekonomicznych
- Do pomocy prawnej
- Do efektywnego systemu dochodzenia roszczeń
- Do wysokiej jakości życia
WSPÓŁDZIAŁANIE Z WŁAŚCIWYMI MIEJSCOWO DELEGATURAMI URZĘDU OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW, ORGANAMI INSPEKCJI HANDLOWEJ ORAZ ORGANIZACJAMI KONSUMENCKIMI
... w zakresie:
- Wymiany doświadczeń i wiedzy fachowej
- Wymiany informacji o praktykach rynkowych naruszających prawa konsumenta
- Koordynowania zamierzonych działań
- Mediacji i polubownego sądownictwa konsumenckiego
- Lokalnych inicjatyw dotyczących ochrony konsumentów
- Wzajemnego przekazywania informacji o naruszeniu prawa
- Organizowania wspólnych kontroli
- Działań edukacyjnych na rzecz konsumentów
- Zgłaszania potrzeb w zakresie ochrony konsumentów
UPRAWNIENIA PROCESOWE RZECZNIKA KONSUMENTÓW
- W interesie publicznym Rzecznik może wnioskować o wszczęcie postępowania antymonopolowego
- Rzecznik może występować przeciwko czynom nieuczciwej konkurencji
- Rzecznik może wytaczać powództwa o uznanie wzorca umowy za niedozwolony
- W sprawach o ochronę interesów konsumentów Rzecznik może wytaczać powództwa na rzecz konsumentów
W wymienionych procedurach Rzecznik Konsumentów działa na prawach prokuratora. W konkretnych sprawach (po ich rozpoznaniu) Rzecznik decyduje o złożeniu wniosku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub o skierowaniu sprawy na drogę postępowania sądowego. Decyzja o podjęciu (lub zaniechaniu) czynności procesowej należy do Rzecznika.
EDUKACJA KONSUMENCKA
Powiatowy Rzecznik Konsumentów korzystając z uprzejmości tygodnika lokalnego "Nasz Mazur", wydawanego w formie dodatku do „Gazety Olsztyńskiej”, w rubryce pod nazwą "ABC... konsumenta" przedstawia i komentuje obowiązujące przepisy prawne i rozwiązania stosowane w naszym kraju i krajach Unii Europejskiej.
Ponadto od września 2003r. Powiatowy Rzecznik Konsumentów zamierza przeprowadzić cykl szkoleń w szkołach średnich na terenie powiatu oraz edukować społeczeństwo poprzez rozprowadzanie broszur i ulotek informatycznych, a także prowadzenie tablicy informacyjnej dla tych, którzy szukają sposobu na załatwienie swoich spraw, dla tych którzy pragną doskonalić swoją znajomość problematyki konsumenckiej oraz wszystkich tych, których interesuje polityka konsumencka w Polsce i Unii Europejskiej.