Rejestr zmian
Szczegóły informacji
Tytuł nie wyświetlany dla informacji
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2008-06-03 11:28:38 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Funkcję Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Szczytnie pełni Pani Katarzyna Kostiuk.
Kontakt: 12-100 szczytno, ul. Sienkiewicza 1 pok. A 1, tel. 89 624 7026
E-mail:
ZADANIA POWIATOWEGO RZECZNIKA KONSUMENTÓW
Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony praw konsumentów. Do zadań Rzecznika Konsumentów w szczególności należy:
Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów
ZAPEWNIENIE BEZPŁATNEGO PORADNICTWA KONSUMENCKIEGO I INFORMACJI PRAWNEJ W ZAKRESIE OCHRONY INTERESÓW KONSUMENTÓW
... w praktyce polega na:
WSPÓŁDZIAŁANIE Z WŁAŚCIWYMI MIEJSCOWO DELEGATURAMI URZĘDU OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW, ORGANAMI INSPEKCJI HANDLOWEJ ORAZ ORGANIZACJAMI KONSUMENCKIMI
... w zakresie:
UPRAWNIENIA PROCESOWE RZECZNIKA KONSUMENTÓW
EDUKACJA KONSUMENCKA
Powiatowy Rzecznik Konsumentów korzystając z uprzejmości tygodnika lokalnego "Nasz Mazur", wydawanego w formie dodatku do „Gazety Olsztyńskiej”, w rubryce pod nazwą "ABC... konsumenta" przedstawia i komentuje obowiązujące przepisy prawne i rozwiązania stosowane w naszym kraju i krajach Unii Europejskiej.
Ponadto od września 2003r. Powiatowy Rzecznik Konsumentów zamierza przeprowadzić cykl szkoleń w szkołach średnich na terenie powiatu oraz edukować społeczeństwo poprzez rozprowadzanie broszur i ulotek informatycznych, a także prowadzenie tablicy informacyjnej dla tych, którzy szukają sposobu na załatwienie swoich spraw, dla tych którzy pragną doskonalić swoją znajomość problematyki konsumenckiej oraz wszystkich tych, których interesuje polityka konsumencka w Polsce i Unii Europejskiej.
Kontakt: 12-100 szczytno, ul. Sienkiewicza 1 pok. A 1, tel. 89 624 7026
E-mail:
ZADANIA POWIATOWEGO RZECZNIKA KONSUMENTÓW
Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony praw konsumentów. Do zadań Rzecznika Konsumentów w szczególności należy:
Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów
- Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów (przedsiębiorca, do którego zwrócił się Rzecznik Konsumentów... obowiązany jest udzielić Rzecznikowi wyjaśnień i informacji, będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do uwag i opinii Rzecznika)
- Wykonywanie innych zadań, określonych w ustawie, lub przepisach odrębnych, m. in. ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
- W sprawach o ochronę interesów konsumenckich.
ZAPEWNIENIE BEZPŁATNEGO PORADNICTWA KONSUMENCKIEGO I INFORMACJI PRAWNEJ W ZAKRESIE OCHRONY INTERESÓW KONSUMENTÓW
... w praktyce polega na:
- możliwości uzyskania pełnej informacji o obowiązujących przepisach prawnych, regulujących określoną działalność,
- otrzymaniu materiałów edukacyjnych w formie broszur i ulotek,
- ustaleniu właściwych organizacji do załatwiania określonej sprawy konsumenckiej,
- rozwijaniu świadomości konsumenckiej w celu efektywnego realizowania należnych konsumentom praw
- Do bezpieczeństwa
- Do wyboru towarów i usług
- Do rzetelnej informacji i edukacji
- Do prywatności
- Do konsultacji i reprezentacji
- Do ochrony interesów ekonomicznych
- Do pomocy prawnej
- Do efektywnego systemu dochodzenia roszczeń
- Do wysokiej jakości życia
WSPÓŁDZIAŁANIE Z WŁAŚCIWYMI MIEJSCOWO DELEGATURAMI URZĘDU OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW, ORGANAMI INSPEKCJI HANDLOWEJ ORAZ ORGANIZACJAMI KONSUMENCKIMI
... w zakresie:
- Wymiany doświadczeń i wiedzy fachowej
- Wymiany informacji o praktykach rynkowych naruszających prawa konsumenta
- Koordynowania zamierzonych działań
- Mediacji i polubownego sądownictwa konsumenckiego
- Lokalnych inicjatyw dotyczących ochrony konsumentów
- Wzajemnego przekazywania informacji o naruszeniu prawa
- Organizowania wspólnych kontroli
- Działań edukacyjnych na rzecz konsumentów
- Zgłaszania potrzeb w zakresie ochrony konsumentów
UPRAWNIENIA PROCESOWE RZECZNIKA KONSUMENTÓW
- W interesie publicznym Rzecznik może wnioskować o wszczęcie postępowania antymonopolowego
- Rzecznik może występować przeciwko czynom nieuczciwej konkurencji
- Rzecznik może wytaczać powództwa o uznanie wzorca umowy za niedozwolony
- W sprawach o ochronę interesów konsumentów Rzecznik może wytaczać powództwa na rzecz konsumentów
W wymienionych procedurach Rzecznik Konsumentów działa na prawach prokuratora. W konkretnych sprawach (po ich rozpoznaniu) Rzecznik decyduje o złożeniu wniosku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub o skierowaniu sprawy na drogę postępowania sądowego. Decyzja o podjęciu (lub zaniechaniu) czynności procesowej należy do Rzecznika.
EDUKACJA KONSUMENCKA
Powiatowy Rzecznik Konsumentów korzystając z uprzejmości tygodnika lokalnego "Nasz Mazur", wydawanego w formie dodatku do „Gazety Olsztyńskiej”, w rubryce pod nazwą "ABC... konsumenta" przedstawia i komentuje obowiązujące przepisy prawne i rozwiązania stosowane w naszym kraju i krajach Unii Europejskiej.
Ponadto od września 2003r. Powiatowy Rzecznik Konsumentów zamierza przeprowadzić cykl szkoleń w szkołach średnich na terenie powiatu oraz edukować społeczeństwo poprzez rozprowadzanie broszur i ulotek informatycznych, a także prowadzenie tablicy informacyjnej dla tych, którzy szukają sposobu na załatwienie swoich spraw, dla tych którzy pragną doskonalić swoją znajomość problematyki konsumenckiej oraz wszystkich tych, których interesuje polityka konsumencka w Polsce i Unii Europejskiej.
GDZIE SZUKAĆ POMOCY? Adresy urzędów i instytucji
Adresy i instytucje:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Warszawa, Plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
Więcej informacji Dane kontaktowe:
tel.: 22 55 60 800
fax:
e-mail:
internet: http://www.uokik.gov.pl
Wojewódzki Inspektora Inspekcji Handlowej w Olsztynie
ul. Dąbrowszczaków 10, 10-540 Olsztyn
tel: (89) 527-27-65, 521-03-93 fax: (89) 527-42-51
e-mail:
www: Strona BIP Inspektoratu
Urząd Komunikacji Elektronicznej Delegatura w Olsztynie
adres: 10-413 Olsztyn, ul. Dworcowa 3
Tel. 89 533 35 22
Fax 89 534 24 56
e-mail:
Zgłaszanie braku sygnału lub zakłóceń w odbiorze naziemnej telewizji cyfrowej
tel. 662 884 953 oraz 792 439 464.
Bezpłatne porady : Centrum Informacji Konsumenckiej 801 900 853(koszt połączenia jak za połączenie lokalne) lub 22 534 91 74
Nr GG 853
Urząd Regulacji Energetyki
ul. Chłodna 64, 00-872 Warszawa
tel.: 22 661 61 07, 22 661 61 66
e-mail:
www.ure.gov.pl
Punkt Informacyjny dla odbiorców paliw i energii
Informacje telefoniczne można uzyskać pod numerem infolinii:
22 244 26 36
Urząd Lotnictwa Cywilnego
ul. M. Flisa 2
02-247 Warszawa
Infolinia ULC: + 48 22 520 72 00
http://www.ulc.gov.pl
e-mail:
Komisja Nadzoru Finansowego
Plac Powstańców Warszawy 1
skr. poczt. 419
00-950 Warszawa 1
CENTRALA UKNF (48) 22 262-50-00
INFOLINIA UKNF (48) 22 262-58-00
BEZPŁATNA INFOLINIA UKNF 800 290 479 - pod tym numerem można uzyskać informację, czy dany podmiot jest nadzorowany przez KNF (infolinia czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 8.15-16:15)
FAX (48) 22 262-51-11
http://www.knf.gov.pl
e-mail:
Rzecznik Praw Obywatelskich
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
Aleja Solidarności 77
00 - 090 Warszawa
www.brpo.gov.pl
INFOLINIA OBYWATELSKA 800 676 676
centrala (+ 48 22) 55 17 700
fax (+ 48 22) 827 64 53
Pełnomocnik Terenowy w Gdańsku
(dla woj. zachodniopomorskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego)
ul. Chmielna 54/57
80 -748 Gdańsk
sekretariat (+ 48 58) 76 47 302
fax (+ 48 58) 76 47 303
Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
ul. Stawki 2
00-193 Warszawa
tel./fax: (22) 860 70 86
Infolinię – (22) 860 70 70
Bankowy Arbitraż Konsumencki
ul. Kruczkowskiego 8
00-380 Warszawa
telefon (0-22) 48 68 400
Informacje na stronie http://zbp.pl/dla-konsumentow/arbiter-bankowy/dzialalnosc
Rzecznik Ubezpieczonych
Biuro Rzecznika Ubezpieczonych
Al. Jerozolimskie 44 (dawny budynek Uniwersalu)
00-024 Warszawa
tel. 22 333-73-26, 22 333-73-27 - (Recepcja)
fax 22 333-73-29
www.rzu.gov.pl
Federacja Konsumentów
Oddział Federacji Konsumentów w Olsztynie
ul. 1 maja 13
10-117 Olsztyn
(89) 535-21-16
email:
bezpłatna infolinia 800 007 707
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
ul. Marcina Kasprzaka 49
01-234 Warszawa
http://www.konsumenci.org/
bezpłatne porady prawne e-mail:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Warszawa, Plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
Więcej informacji Dane kontaktowe:
tel.: 22 55 60 800
fax:
e-mail:
internet: http://www.uokik.gov.pl
Wojewódzki Inspektora Inspekcji Handlowej w Olsztynie
ul. Dąbrowszczaków 10, 10-540 Olsztyn
tel: (89) 527-27-65, 521-03-93 fax: (89) 527-42-51
e-mail:
www: Strona BIP Inspektoratu
Urząd Komunikacji Elektronicznej Delegatura w Olsztynie
adres: 10-413 Olsztyn, ul. Dworcowa 3
Tel. 89 533 35 22
Fax 89 534 24 56
e-mail:
Zgłaszanie braku sygnału lub zakłóceń w odbiorze naziemnej telewizji cyfrowej
tel. 662 884 953 oraz 792 439 464.
Bezpłatne porady : Centrum Informacji Konsumenckiej 801 900 853(koszt połączenia jak za połączenie lokalne) lub 22 534 91 74
Nr GG 853
Urząd Regulacji Energetyki
ul. Chłodna 64, 00-872 Warszawa
tel.: 22 661 61 07, 22 661 61 66
e-mail:
www.ure.gov.pl
Punkt Informacyjny dla odbiorców paliw i energii
Informacje telefoniczne można uzyskać pod numerem infolinii:
22 244 26 36
Urząd Lotnictwa Cywilnego
ul. M. Flisa 2
02-247 Warszawa
Infolinia ULC: + 48 22 520 72 00
http://www.ulc.gov.pl
e-mail:
Komisja Nadzoru Finansowego
Plac Powstańców Warszawy 1
skr. poczt. 419
00-950 Warszawa 1
CENTRALA UKNF (48) 22 262-50-00
INFOLINIA UKNF (48) 22 262-58-00
BEZPŁATNA INFOLINIA UKNF 800 290 479 - pod tym numerem można uzyskać informację, czy dany podmiot jest nadzorowany przez KNF (infolinia czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 8.15-16:15)
FAX (48) 22 262-51-11
http://www.knf.gov.pl
e-mail:
Rzecznik Praw Obywatelskich
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
Aleja Solidarności 77
00 - 090 Warszawa
www.brpo.gov.pl
INFOLINIA OBYWATELSKA 800 676 676
centrala (+ 48 22) 55 17 700
fax (+ 48 22) 827 64 53
Pełnomocnik Terenowy w Gdańsku
(dla woj. zachodniopomorskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego)
ul. Chmielna 54/57
80 -748 Gdańsk
sekretariat (+ 48 58) 76 47 302
fax (+ 48 58) 76 47 303
Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
ul. Stawki 2
00-193 Warszawa
tel./fax: (22) 860 70 86
Infolinię – (22) 860 70 70
Bankowy Arbitraż Konsumencki
ul. Kruczkowskiego 8
00-380 Warszawa
telefon (0-22) 48 68 400
Informacje na stronie http://zbp.pl/dla-konsumentow/arbiter-bankowy/dzialalnosc
Rzecznik Ubezpieczonych
Biuro Rzecznika Ubezpieczonych
Al. Jerozolimskie 44 (dawny budynek Uniwersalu)
00-024 Warszawa
tel. 22 333-73-26, 22 333-73-27 - (Recepcja)
fax 22 333-73-29
www.rzu.gov.pl
Federacja Konsumentów
Oddział Federacji Konsumentów w Olsztynie
ul. 1 maja 13
10-117 Olsztyn
(89) 535-21-16
email:
bezpłatna infolinia 800 007 707
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
ul. Marcina Kasprzaka 49
01-234 Warszawa
http://www.konsumenci.org/
bezpłatne porady prawne e-mail: